Friday, November 14, 2014

Lawak Putus Cinta..

Sebuah cerita pendek yang menghiburkan dipersembahkan oleh Pinkmarbless yang terkandung pengajaran dan tauladan secara tersurat dan tersirat. Jika anda sedang menghadapi masalah putus cinta, anda boleh dapatkan tips cara penyelesaian yang disampaikan dalam bentuk cerita secara santai lagi membuatkan anda tergelak sampai tak kering gusi.. Apapun anda tak menyesal menontonnya...






╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬





Baca Lagi ...

Segmen : Blogwalking by Syahirah Valiant #1

Salam.. One more segment to go! Lets click banner..


Syarat-syarat :

1. Follow blog IRA *wajib
2. Follow Instagram *optional
3. KLIK SINI  *jujur ok :)
4. Buat entri yang bertajuk "Segmen : Blogwalking by Syahirah Valiant #1" 
5. Tempek banner yang tak comel tu dalam entri korang
6. Backlinkkan link entri korang dekat komen sahaja.



۞Jom kita sama2 menyokong First Segment by Ira.. Good Luck 2u.۞

╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬╬





Baca Lagi ...

Lawak Budak Comel Hyper Active

Dunia kanak2 sememangnya adalah normal dengan suasana menarik hati dan penuh keceriaan.
Kadang2 tak terlayan karenah mereka bagi orang dewasa untuk mengendalikannya. Kalo ada anak cam ni tentu tak mengantuk dibuatnya, lebih2 lagi bila memandu jauh, ada saja aksi telatah yang diajuk sambil menyanyikan lagu Banana Phone. Jangan si bapaknya stress sudah.. kih2.






Baca Lagi ...

SEGMEN NAIKKAN FOLLOWER by WAWAABDULHADI


Allahumma salli `ala muhammadin wa`ala ali Muhammad.



Assalamualaikum w.b.t.


KLIK BANNER UNTUK JOIN!

CARA JOIN:

1. Buat satu entri bertajuk "SEGMEN NAIKKAN FOLLOWER by WAWAABDULHADI"
2. Copy kod HTML yang disediakan di entri segmen.
3. Follow blog wawa. *wajib*
4. Tinggalkan komen anda di ruang komen bawah ini.


ALERT!
- Wawa akan update senarai peserta seminggu sekali iaitu hari Isnin. Setiap update dari wawa nanti beserta dengan link follow para peserta. So, nanti korang just klik link tu untuk follow peserta lain.
- Wawa akan check satu persatu okay sebab nak elak daripada orang ambil kesempatan lain.
- Sebarang pertanyaan, boleh PM wawa dekat sini Facebook .


Mohon korang semua dapat support wawa ye. Selamat bersegmen!






Baca Lagi ...

Thursday, November 13, 2014

Lawatan ke Masjid Beijing..

Tanggal 8 November 2014 hari Sabtu yang lalu seramai 44 orang termasuk penulis telah membuat rombongan jalan2 ke Rantau Panjang dengan menaiki bas. Jelajah percutian ini telah dirancang pada awalnya oleh Mak saudara bersama orang kampung penulis yang telah sepakat bersetuju untuk turut serta. Lebih kurang jam 8 lebih pagi kami bertolak dari tempat berhimpun menunggu bas sebagaimana yang telah dijanjikan. Kelihatan mereka semua begitu teruja dan gembira maklumlah tambang bas dan bekalan makanan serta sedikit cenderahati adalah dibiayai sepenuhnya oleh penaja.

  
Macam kat Beijing China pulak rasanya.. Kih2x.


Kami tiba di Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra Rantau Panjang Kelantan atau turut dikenali dengan nama Masjid Beijing lebih kurang pada jam 11.10 pagi. Masjid ini merupakan mercu tanda di negeri Kelantan yang telah disempurnakan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kelantan Sultan Ismail Petra pada 8 Mac 2004. Menurut sumber, seni bina masjid ini amat unik kerana menggabungkan seni bina Cina dan Islam yang menyerupai Masjid Niujie yang berusia lebih 1,000 tahun di Beijing,China. Mula dibina pada 12 September, 2005 dan dirasmikan bulan Ogos 2009. Kos keseluruhan pembinaan masjid ini dianggarkan sejumlah RM8.8 juta. Masjid ini mampu memuatkan seramai 1,000 orang jemaah pada satu-satu masa. Macam tak percaya pulak bila penulis sampai di sini, nampaknya tak payah naik kapal terbang dah boleh sampai Beijing.. kih2.

Untuk lihat kedudukan lokasi Peta sila Klik Sini


Bila sampai di sini kami berhenti makan bekalan makanan yang disediakan sambil menikmati pemandangan di Masjid Beijing ini. Ada juga yang mengambil kesempatan bergambar di hadapan masjid dan singgah ke tandas.

Perjalanan kami diteruskan pula ke Pasar Rantau Panjang yang berhampiran dengan Bazar Siti Fatimah. Di sini banyak barang dijual dengan harga murah berbanding Zon Bebas Cukai Pengkalan Kubor. Masing2 berborong sakan dengan pelbagai barangan yang jika dibandingkan dengan tempat lain adalah murah dan memuaskan hati, maklumlah harga barang sekarang semuanya naik macam roket.. Kih2. Selesai aktiviti Shopping di sana, kami bergerak pula ke Pengkalan Kubor. Di sini tak banyak barang boleh dibeli sebab harganya sedikit mahal dari tempat sebelumnya.

Inilah Bas yang kami naiki. Lelaki yang kat luar tu Drivernya..

Selepas itu, kami singgah sekejap di Tesco Kota Bharu menantikan waktu solat maghrib. Jam 7 lebih petang kami bergerak pula ke destinasi akhir iaitu pasar Wakaf Che' Yeh.
Pasar di sini memang luas dan panjang, jenuh kaki nak berjalan.. Kami bertolak balik sekitar jam 9 lebih malam dan tiba ke tempat menunggu bas pada jam 12 tengah malam. Bila dibuka ruang kargo bas, didapati penuh sarat dengan barangan yang dibeli.. memang puas hatilah jalan2 pada kali ini.

Khabarnya lawatan percutian seterusnya akan dibuat pula ke tempat lain yang lebih jauh. Bila akan diadakan masih belum tahu lagi. Insyaallah mungkin dalam waktu terdekat..





Baca Lagi ...

Wednesday, November 5, 2014

Percuma! Panduan Bekerja Di Rumah Untuk Wanita

Pernahkah anda terfikir? Mengapa anda boleh membesar dengan baik dan menjadi seorang yang berjaya pada hari ini?

Ianya adalah kerana, anda DIBESARKAN SENDIRI oleh IBU anda!
Tidak dapat dinafikan, jasa Ibu anda lah yang telah banyak membentuk peribadi anda hari ini. Masihkah anda ingat, ibu anda membuat sarapan pagi untuk anda ke sekolah, menyiapkan bekalan makanan, membasuh pakaian, memasak & menyediakan makanan tengahari sewaktu anda pulang, mendidik anda dan melakukan segala-galanya untuk anda.

Ibu anda dapat melakukan semua itu, kerana, beliau adalah suri rumah sepenuh masa!

Sesungguhnya, amatlah besar jasa dan sumbangan seorang suri rumah di dalam menjaga urusan rumahtangga dan keluarga yang bahagia dan anak-anak yang berjaya.

Sememangnya tidak dinafikan zaman sudah berubah, dan ditambah pula dengan kenaikan kos sara hidup. Jika dulu hanya si bapa/suami yang bekerja sudah cukup untuk menampung perbelanjaan seisi keluarga, tetapi kini untuk menampung perbelanjaan isi rumah, si suami dan isteri (kedua-duanya) perlu bekerja.

Golongan isteri atau wanita, disarankan untuk turut bekerja di luar sama seperti mana golongan lelaki bekerja untuk membolehkan mereka memperolehi pendapatan yang lebih baik untuk membina hidup yang lebih selesa. Ianya telah menjadi trend masyarakat kini, dengan bersandarkan alasan mengikuti arus zaman, meningkatkan pendapatan ekonomi keluarga dan berbagai lagi faktor menyebabkan golongan wanita terutamanya golongan Ibu turut sama bekerja.

Walaupun trend ini nampak bagus dan membantu meningkatkan pendapatan ekonomi keluarga. Namun dari aspek yang lain, ia memberikan kesan sampingan yang sukar disedari.Trend seperti ini sedikit sebanyak memberi kesan kepada masa bersama (quality time) di antara ibu- bapa dengan anak-anak seandainya tidak diurus dengan betul. Tiada lagi masakan dan air tangan ibu apabila pulang dari sekolah di tengahari, tiada lagi si ibu yang menemani si anak bermain di taman di waktu petang dan dibiarkan keseorangan dan perlu berdikari sendiri tanpa perhatian sewajarnya. Lebih parah lagi, tugas yang seharusnya digalas oleh seorang ibu itu terpaksa diberikan pula kepada pihak lain , iaitu.... orang gaji / pembantu rumah, yang sudah pastinya memberikan "kesan" yang lain.

Anak-anak, merasakan ibu-bapa sudah tidak mempedulikan mereka dan semakin hari semakin hanyut dengan kesibukan mengejar material dan urusan di luar. Akibatnya anak-anak tidak menghormati ibu-bapa, gejala sosial berleluasa, masalah keluarga dan akhirnya runtuhlah institusi keluarga itu sendiri. Peredaran masa, anak-anak semakin membesar dan mula mencari haluan masing-masing. Kembali kepada putaran yang asal, mengabaikan ibu bapa pula sebagaimana yang telah dilakukan ibu bapa kepada anak-anak.

Kini, kita berada di zaman teknologi. Ianya memberikan satu nafas baru kepada golongan-golongan ibu untuk tinggal di rumah dan menjana pendapatan seperti mana yang dilakukan oleh ibu-ibu kita pada zaman dahulu.

Aktiviti menjana pendapatan di rumah juga kini lebih banyak, jika dulu, golongan ibu lebih terkenal dengan aktiviti "mengambil upah jahit", tetapi kini, aktiviti lebih moden seperti khidmat pembantu maya (virtual assistant), tempahan sulaman, tempahan kuih & kek, kraftangan, percetakan, penulisan, jual beli saham dan bermacam-macam lagi aktiviti yang menguntungkan, boleh dilakukan oleh golongan ibu dengan hanya duduk di rumah.

Ianya bukan sahaja dapat membantu meningkatkan pendapatan ekonomi keluarga, malah, institusi keluarga juga menjadi lebih terjamin dan kukuh.


MASA UNTUK ANDA MEMBUAT PILIHAN..


Berikan peluang kepada diri anda! "Pilihan", sentiasa ada. Cuma anda yang perlu menentukan sama ada anda "mahu" atau "tidak" menerima pilihan itu. Waktu ini, sudah ramai yang menyedari tentang kelebihan "bekerja di rumah", ramai yang telah mengorak langkah dan menjadikan impian mereka suatu realiti. Dijangkakan, trend ibu bekerja di rumah ini akan terus meningkat dan menjadi satu trend pada masa hadapan.


"Perancangan untuk bekerja di rumah memang telah saya lakukan sewaktu sebelum berumahtangga lagi. Alhamdulillah, pilihan itu sangat tepat, saya kini sangat gembira membesarkan anak-anak dan dalam waktu yang sama, mempunyai punca pendapatan yang lumayan dengan hanya berniaga dari rumah.”

Siti Noorhafezah Maarop
www.MyPermataHati.com


Pilihan Di Tangan Anda!






Baca Lagi ...

Monday, November 3, 2014

Bertemu Dengan Ustaz Kazim Elias..

Pada hari jumaat 17 Oktober 2014, Penulis bersama Ibu dan keluarga terdekat sempat pergi ke Masjid Ar-Ridhwan Sg Tong, Mukim hulu Nerus, Setiu Terengganu. Khabarnya Ustaz Kazim Elias akan datang pada pukul 9 pagi untuk menyampaikan ceramah agama yang bertajuk "Keluarga Bahagia Impianku". Penulis tiba di sana sebelum jam 9 lagi dalam keadaan cuaca sedikit hujan dan kesibukan trafik kerana banyak kenderaan masuk untuk mencari Parking. Alhamdulillah penulis dapat parking kereta tak jauh dari Masjid, taklah penat berjalan dan mudah untuk keluar balik nanti. Diluar masjid kelihatan banyak buku2 dan produk pelbagai barangan Ustaz Kazim Elias ada dijual. Sambil menunggu UKE sampai kami sempat menjamu selera di tempat hidangan makanan percuma layan diri. Ketibaan Ustaz Kazim Elias disambut dengan begitu mesra oleh pihak penganjur dan mereka yang terlibat dalam menjayakannya. Ketika pertama kali beliau melangkah masuk ke perkarangan Masjid aku hanya sempat senyum saja padanya walaupun berada dalam jarak yang begitu dekat.



Ceramah yang disampaikan menarik dan menghiburkan hadirin yang berada di dalam dan luar masjid. Khemah panjang ada dipasang di luar pintu masjid untuk menampung kehadiran orang ramai. Nasib baik penulis dapat masuk dalam masjid dan tak berapa jauh dari Ustaz Kazim Elias.

  

Ceramah yang disampaikan berakhir sekitar jam 11 pagi lebih. Sebelum beliau beredar penulis sempat mengambil gambar sebagai kenangan. Akhirnya ketika Ustaz Kazim Elias melangkah keluar dari masjid, Penulis sempat bersalaman dengannya. Tangan beliau lembut saja tak macam tangan Penulis yang keras kematu kerana kerja lasak, kih2.

Pengalaman bertemu beliau adalah begitu mengujakan dan memberi kepuasan kerana sebelum ini hanya dapat lihat di kaca tv saja, kali ini dapat pula bersua muka dan bersalaman... seronok tengok gelagat peminat UKE ketika bersalam ada pakcik sampai cium tangan Ustaz Kazim Elias, penulis pun cium jugak tapi tangan sendiri selepas bersalam dengan beliau. Entah apalah agaknya Ustaz Kazim Elias fikir bila dia tengok Penulis buat begitu.. kih2.




Baca Lagi ...

Radio Internet Malaysia - TRC GEGAR.FM





Baca Lagi ...


Blogged.my
Kedai Backlink,Backlink Percuma
Hijri Calendar
Kalendar Besar
My Weather✔