Tuesday, March 25, 2014

Dunia Sementara..

Dalam menjalani kehidupan di dunia, kita tak pernah terlepas dari dugaan atau ujian yang menimpa setiap dari kita.Tak kira samada orang itu islam atau bukan tiada seorang pun terlepas.

Masalah atau ujian sepanjang kehidupan yang dialami oleh manusia itu akan menjadikan seseorang itu lebih bijak dan matang.Tanpa masalah, fikiran kita tak ubah seperti kanak-kanak yang sentiasa membayangkan segalanya mudah, indah dan ceria tanpa mengenal hakikat sebenar realiti kehidupan yang penuh pancaroba..

Namun kadang-kadang tak ramai diantara kita mampu berdepan dengan masalah atau ujian dalam kehidupan.Masalah yang dihadapi menjadikannya putus asa dan lemah tak berdaya sehingga akhirnya bertindak diluar batasan dengan menamatkan hidupnya ditangan sendiri..

Mungkin bagi mereka yang bukan beragama islam, tindakan itu adalah penamat bagi segala masalah atau ujian yang tak tertanggung lagi dalam hidupnya.

Manusia itu sering terpedaya dengan dunia dan kesenangannya. Mereka melihat dunia ini adalah segala-galanya dan ia perlu direbut. Justeru itu, manusia akan dihimpit rasa kecewa jika gagal mendapat sesuatu yang direbut atau apa yang dimilikinya hilang musnah secara tiba-tiba.

Dunia hari ini menyaksikan banyak kes bunuh diri berlaku di mana saja, tak terkecuali dikalangan orang islam sendiri..
Perbuatan bunuh diri akibat putus asa adalah dikutuk dalam agama islam. Sebagai orang islam, sekiranya ujian yang menimpa kita dirasakan terlalu berat sehingga putus asa pada rahmat Allah jangan sekali-kali kita bertindak mendahului ketentuannya.

Kita hendaklah bersabar dan banyak mengadu kepadanya (Allah) bukan bertindak melulu sehingga akhirnya menjadi orang yang rugi di dunia dan akhirat. Berbaloikah tindakan itu?

“Barang siapa menjatuhkan dirinya dari atas gunung hingga tewas maka kelak ia akan menjatuhkan dirinya di neraka jahanam dan mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Barang siapa meneguk racun hingga tewas maka racun yang ada di tangannya itu akan ia teguk di dalam neraka jahanam dan mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Barang siapa membunuh dirinya dengan sepotong besi maka besi yang ada di tangannya akan selalu menusuk perutnya di dalam neraka jahanam dan ia kekal di dalamnya selama-lamanya.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Masyarakat kita selalu melihat bahawa kesusahan itu adalah ujian dan kesenangan itu adalah sebaliknya.Hakikatnya kedua-duanya adalah merupakan ujian dari Allah untuk menguji sejauh mana iman kita kepadanya.

Manusia itu terbahagi kepada 4 golongan bila diuji..
1. Bila diuji kesusahan dia ingat Allah, Bila diuji kesenangan dia ingat Allah
2. Bila diuji kesusahan dia lupa Allah, Bila diuji kesenangan dia ingat Allah
3. Bila diuji kesusahan dia ingat Allah, Bila diuji kesenangan dia lupa Allah
4. Bila diuji kesusahan dia lupa Allah, Bila diuji kesenangan dia lupa Allah

Hendaklah kita sentiasa ingat bahawa dunia ini hanya sementara. Susah atau senang bagaimana sekalipun semuanya adalah bersifat sementara dan sekejap saja jika dibandingkan alam kehidupan akhirat yang kekal buat selama-lamanya.

Mencari dunia tidak salah, tapi haruslah berteraskan akhirat iaitu menjadikan dunia sebagai bekalan untuk kehidupan kita di sana. Ibadat itu bukan hanya solat 5 waktu dan sebagainya tapi juga meliputi semua aktiviti hidup kita yang diberi tugas sebagai Khalifah yang memakmurkan muka bumi ini.

Sedari dari mula bangun tidur hingga kembali melelapkan mata, semuanya itu adalah ibadat dengan syarat berpandukan jalan yang telah ditunjukkan oleh Allah dan Nabi kita melalui Al-Quran dan Hadis (Sunnah Nabi).

Rasulullah SAW bersabda, ”Jadilah engkau di dunia ini seakan-akan orang asing atau pengembara.” Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhu berkata, “Jika engkau berada di waktu petang hari, maka jangan menunggu pagi hari dan jika engkau berada di pagi hari janganlah menunggu petang hari. Pergunakanlah waktu sihatmu sebelum kamu sakit dan pergunakanlah waktu hidupmu sebelum kamu mati.” (HR.Bukhari).

Persiapkanlah bekalan untuk menuju perjalanan yang panjang dan penuh dugaan di Hari Perhitungan di Akhirat kelak. Gunakanlah masa yang singkat di dunia ini sebaik mungkin untuk kebahagian hidup di dunia dan akhirat.












No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Blogged.my
Kedai Backlink,Backlink Percuma
Hijri Calendar
Kalendar Besar
My Weather✔