۞Info ۞Hiburan ۞Lawak Jenaka ۞Chatroom ۞Ruangan Rohani ۞Mutiara Kata ۞Permainan ۞Email Me

Saturday, September 29, 2012

Segmen : Cik Misya Nak Follow!

Dalam kesibukan menjalani aktiviti rutin harian antara Kerja dan Blogger, tumpuan kepada hobi sambilan iaitu menjadi Penulis Blog dan melibatkan diri dalam Dunia Blogger tetap menjadi keutamaan.. fokus dan dedikasi tetap cuba diberi walaupun kadang2 missed.. but Don't Worry, be Happy sebab Blogger is a part of My Life.. I Love and Enjoy it.. Tambahan pula, ramai kenalan rakan Blog boleh ditemui bagi menghubungkan silaturahim dan berkongsi idea/maklumat berguna sesama kita dan sudah tentunya memeriahkan lagi dunia Blog, taklah penat menulis dan bercakap sorang2x... kih2x.
Oklah, rasanya dah cukup panjang Senikk merepek-raban tadi.. Straight to the point, pada September 27, 2012 1:22 PM Cik Misya telah menjemput Senikk menyertai segmennya.Thanks.. Rasanya rugi kalo saya tak join segmen ini kerana ia adalah tawaran yang sangat menarik..

So, rakan-rakan Blogger di luar sana apa tunggu lagi? Jom Kita Terjah!!



\, \, /, /,
\\ - - //
(--O-O--)
==OOO(_)=oOO0==
♛Jom ramai2x join segmen Cik Misya!♛
click banner Cik Misya di atas sekiranya berminat!
===ƸӜƷ===


╔══════════════════════╗
║╔════════════════════╗╚╗
║║██░░░░░░░░░░░░░░░░░░╚╗╚╗ Join 'NOW' if you hate this!
║║██░░░░░Follower Low░░░░░░║║║
║║██░░░░░░░░░░░░░░░░░░╔╝╔╝
║╚════════════════════╝╔╝
╚══════════════════════╝


Follower Senikk
60
Blogger Kelantan

ƸӜƷ "You Follow Me.. I Follow You..." ^_^ ƸӜƷ



Tarikh Tamat Penyertaan
15 October 2012 ~ jam 12.00 tengah malam





★Tinggalkan jejak anda di sini!★

Jangan lupa tinggalkan jejak korang kat sini.. Senang aku nak jejak balik dan blogwalking disamping dapat menghubungkan silaturahim dan ukhwah antara Bloggers tak kira samaada di Malaysia atau di mana sahaja.. Jangan Makhluk Asing sudah... kih2x.







Baca Lagi ...

Wednesday, September 26, 2012

Permainan Drift Runners 3D

  
Share/Bookmark


Drift Runners 3D
Fast paced cross-country racing game, with multiple unlocks, upgrades, and zones. Use the handbrake to drift on bends, and build up boost by getting drift chains.


Controls ☑

Arrow keys or AWSD to drive. CTRL, SHIFT, or Z to use the handbrake.



Baca Lagi ...

Monday, September 24, 2012

HUKUM MANDI TELANJANG

  
Share/Bookmark


Haram hukumnya mandi dalam keadaan bogel atau bertelanjang di tempat awam kerana membuka aurat dengan sengaja adalah haram hukumnya.

لا ينظر الرجل إلى عورة الرجل ولا المرأة إلى عورة المرأة

Maksudnya : Janganlah laki-laki melihat aurat laki-laki, begitu juga perempuan jangan melihat aurat perempuan…(Sohih Muslim No. 338)

Namun sekiranya memakai kain atau sebagainya yang menutup aurat, maka tidak mengapa. Adapun mandi dalam keadaan bogel yang terhindar dari padangan manusia, maka hukumnya harus, tidak makruh sama sekali seperti yang difahami kebanyakkan orang. Diriwayatkan dalam hadith Sohih Bukhari, “Bab Mandi Telanjang Seorang Diri Di Tempat Sepi, Namun Menutupi Diri (Menggunakan Kain Basahan) Lebih Utama” Nabi Musa as pernah mandi dalam keadaan bogel/telanjang.

Dari Abu Hurairah, dari Nabi SAW baginda bersabda : “Dahulu Bani Israel mandi telanjang, mereka saling melihat satu sama lain. Sementara Nabi Musa as mandi seorang diri. Orang-orang Bani Israel berkata :’Demi Allah, tidak ada yang mencegah Musa mandi bersama kita kecuali kerana dia mengidap penyaki aadar.’ Suatu ketika Nabi Musa pergi mandi, baginda meletakkan pakaiannya di atas batu, lalu batu itu membawa lari pakaiannya. Maka Musa pun mengejarnya (batu itu), seraya berkata : ‘Hai batu, pakaianku!’. Akhirnya, orang-orang Bani Israel pun melihat Musa. Lalu mereka berkata : ‘Demi Allah, ternyata Musa tidak mengidap penyakit apa pun.’ Musa berjaya mengambil pakaiannya, lalu memukul batu tersebut dengan satu pukulan. Abu Hurairah berkata : “Demi Allah, bekas (pukulan) Nabi Musa pada batu itu sama dengan pukulan enam atau tujuh batu” (Sohih Bukhari No.278. Lihat Fathul Bari Bab 20, hadith No. 278)

Begitu juga dengan Nabi Ayyub as, diriwayatkan daripada Abu Hurairah ra Nabi SAW bersabda :

بينما أيوب يغتسل عريانا خر عليه رجل جراد من ذهب فجعل يحثي في ثوبه فناداه ربه يا أيوب ألم أكن أغنيك عما ترى قال بلى يا رب ولكن لا غنى لي عن بركتك

Maksudnya : Sewaktu Nabi Ayyub as mandi dalam keadaan bogel/telanjang, tiba-tiba jatuhlah di depannya seekor belalang emas. Ayyub pun segera hendak mengambil kainnya, maka baginda pun dipanggil oleh Tuhannya, “Wahai Ayyub, bukankah engkau telah cukup kaya hingga tidak memerlukan lagi barang (belalang emas) yang kau lihat itu?” Ujur Ayyab, “Benar wahai Tuhanku, tetapi aku tidak boleh mengabaikan keberkatan-Mu.” (Sohih Bukhari No. 3211, 7055. Sunan Nasa’i No. 409. Musnad Ahmad bin Hanbal No. 8144)

Berdasarkah dalil hadith yang sohih di atas, maka tiada halangan untuk mandi dalam keadaan bogel di tempat yang tertutup yang terhindar dari pandangan manusia.

Di dalam kitab Fathul Bari Syarah Shahih Al-Bukhari, Imam Ibnu Hajar menyatakan bahawa bertelanjang seorang diri secara mutlak (bukan bertujuan mandi) adalah tidak dibolehkan berdasarkan hadith daripada Bahz, Nabi SAW bersabda “Lebih patut seseorang malu kepada Allah daripada malu kepada manusia”. Akan tetapi al-Bukhari membolehkan mandi seorang diri tanpa pakaian berdalilkan kedua kisah Nabi Musa dan Ayyub. Cara mengambil hukum daripada kedua dalil tersebut adalah, bahawa kedua Nabi tersebut adalah termasuk Nabi yang kita diperintahkan untuk mengikutinya. Ini hanya berlaku bagi pendapat yang mengatakan bahawa syariat orang-orang sebelum juga adalah syariat bagi kita, melainkan apa yang telah mansuh.

Ibnu Hajar selanjutnya menyatakan, bahawa Nabi SAW menyampaikan kedua hadits tersebut tanpa mengulasnya sedikit pun. Jika sekiranya mandi tanpa pakaian itu dihapuskan syariatnya kepada kita, nescaya Nabi SAW akan menyatakan kepada kita bahawa itu dilarang.

Daripada perbincangan di atas, dapatlah disimpulkan bahawa, mandi dalam keadaan tanpa pakaian atau berbogel adalah harus hukumnya, bukanlah makruh seperti yang difahami kebanyakkan kita. Adapun sekiranya menggunakan kain basahan, maka itu lebih afdhal (utama).

Namun, sekiranya tidak yakin untuk mandi dalam keadaan bogel kerana merasakan malu kepada diri sendiri, maka ikutlah yang mana dirasakan lebih selesa. Terdapat hadis daripada Mu’awiyah bin Haidah RA. yang menceritakan; Aku telah bertanya Rasulullah; “Ya Rasulullah! Bilakah masanya wajib kami tutup dan bila masanya harus kami buka?”


Jawab baginda :
“Jagalah aurat kamu kecuali kepada isteri kamu atau kepada hamba yang kamu miliki”.
Aku bertanya lagi,
“Bagaimanakah jika sekiranya seseorang daripada kami sedang bersendirian?” Nabi menjawab : “Allah lebih layak untuk kamu malu daripada manusia” (Riwayat Imam Abu Daud, at-Tirmizi, an-Nasai dan Ibnu Majah. Kata Imam at-Tirmizi; hadis ini hasan).

Sekian.





Baca Lagi ...

Thursday, September 20, 2012

Segmen: Jom Tingkatkan Followers Sampai Lebam



Jom pakat2 tambahkan kenalan.. Yang jauh kita dekatkan, yang dekat kita eratkan.. semakin ramai kenalan, semakin menambah ceria dan meriah tak gitu? ^_^ nak join? klik aje banner di atas.

Follower Senikk
33
Blogger Kelantan

ƸӜƷ "You Follow Me.. I Follow You..." ^_^ ƸӜƷ




★Tinggalkan jejak anda di sini!★

Jangan lupa tinggalkan jejak korang kat sini.. Senang aku nak jejak balik dan blogwalking disamping dapat menghubungkan silaturahim dan ukhwah antara Bloggers tak kira samaada di Malaysia atau di mana sahaja.. Jangan Makhluk Asing sudah... kih2x.





Radio Online Dikuasakan Oleh:DinetFM
Click Me

Baca Lagi ...

Wednesday, September 19, 2012

Tinggalkan jejak anda di sini!

Like Facebook Kami?

Jangan lupa tinggalkan jejak korang kat sini.. Senang aku nak jejak balik dan blogwalking disamping dapat menghubungkan silaturahim dan ukhwah antara Bloggers tak kira samaada di Malaysia atau di mana sahaja.. Jangan Makhluk Asing sudah... kih2x.


Baca Lagi ...

Monday, September 17, 2012

Tuesday, September 11, 2012

Monday, September 10, 2012

Blogger Malaysia - Anda Sedang Diperhatikan

Dalam kehidupan Era Globalisasi kini, dunia maklumat tanpa sempadan dan terbuka telah melahirkan pelbagai media siber seperti Facebook, Twitter dan banyak lagi.. Kaedah atau cara masyarakat hari ini dalam menyampaikan dan berkongsi maklumat telah dipermudahkan dan segalanya hanya di hujung jari..

Begitu juga dalam Dunia Blogger, segala maklumat boleh disampaikan dan dikongsi bersama dengan mudah.Komuniti Blogger dilihat semakin hari semakin berkembang sesuai dengan peredaran zaman, ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan.. Bukan seperti dahulu, bila blogger hanya dipandang sebelah mata. Kini, pandangan blogger diambil serius walaupun hanya sebuah cerita picisan (kurang bermanfaat) seperti kisah peribadi dan bla3x atau istilah 'Cerita Kedai Kopi' bagi lelaki dan 'Mesyuarat Tingkap' bagi perempuan..

Namun bak bidalan Mata Pena lebih tajam dari Mata Pedang, bukan sebarang tulisan yang boleh kita paparkan sebagai bacaan khalayak ramai apalagi kepada seluruh dunia.Silap rentak percaturan, meranalah tuan empunya badan..

Hasil tulisan perlu bersifat umum, tidak perlu nak menyebut nama seseorang atau kumpulan tertentu nanti kalau kena saman atau masuk lokap baru padan muka.. jika entri itu nampak sensitif luahkan pendapat secara natural, jangan biar ia nampak berat sebelah walaupun anda ada pendirian kepada siapa anda berpihak.

Entri yang perlukan perhatian dan tindakan, sebolehnya diberikan contoh dan langkah untuk perbaiki. Andai kita bersikap hentam keromo dan kutuk sahaja, tanpa ada cadangan membina, sampai bilapun sesuatu perkara takkan selesai. Dan pastikan anda bersikap terbuka mengenainya..

Ya, hakikatnya memang ada mata memerhatikan setiap penulisan blogger Malaysia di alam maya.'You are not alone' oleh itu janganlah asyik dok perasan dan naik syokk sorang2x ketika menulis blog tu... kih2x.
Baca Lagi ...

Tuesday, September 4, 2012

Segmen Up Follower & Tambah Kenalan Part 3




Jom pakat2 tambahkan kenalan.. menghubungkan silaturahim dan ukhwah antara para Blogers 1 Malaysia.. semakin ramai kenalan, semakin menambah ceria dan meriah gitu... nak join? klik aje banner di atas.

Follower Senikk
14
Blogger Kelantan

ƸӜƷ "You Follow Me.. I Follow You..." ^_^ ƸӜƷ

Cepat sertai segmen ini, selagi masa masih ada...








Tarikh Tamat Penyertaan
10 Septermber 2012 - Jam 2 Petang



Teruskan Usaha Anda...




Baca Lagi ...

Sunday, September 2, 2012

Kisah Si Keldai Yang Hampir Mati Tertimbus


Di sebuah kampung di pedalaman Timur Tengah, keldai merupakan harta penting untuk petani.Pada suatu hari seorang petani mundar-mandir di sekitar rumahnya kerana mencari keldainya yang hilang.Setelah penat,dia duduk di pangkin rumahnya memikirkan nasib si keldai yang seekor itu.Perlahan-lahan dia mendengar suara rengekan seakan-akan berada dalam kesusahan.

Berengsot-engsot petani mencari arah suara itu dan akhirnay tahulah dia suara itu adalah suara keldai yang sedang dicarinya.Ternyata keldainya telah tersesat dan terjatuh ke dalam perigi buta yang diliputi daun-daun hutan yang merayap di atas tanah.

Apa yang harus dibuat?Perigi ini dalam, kalau ditarik keluar terlalu bahaya, bisik hatinya.Setelah lama berfikir, dia memutuskan untuk menimbus sahaja keldai itu.

Si petani mengajak beberapa orang rakannnya, mengumpulkan pencedok tanah dan melemparkan timbunan tanah sedikit demi sedikit ke dalam perigi.Sambil itu dia menutup kedua-dua telinganya kerana tidak sanggup mendengar rengekan dan pekikan keldai kesayangannya.
"Cepat timbus, biar suara keldai ini tidak dengar lagi!"

Peluh mencurah-curah keluar di dahi petani dan rakan-rakannya kerana bekerja keras untuk menimbus perigi buta bersama-sama keldai.Sehinggalah suara keldai tidak kedengaran barulah mereka berhenti melemparkan tanah.Menyangka keldai sudah mati, mereka menjenguk di tepi perigi untuk melihat apa yang berlaku.

Sungguh menakjubkan! Pandangan mereka terpaku pada seekor keldai yang masih kuat, segar sedang menggoyang-goyangkan ekornya ke kiri dan kanan.Setiap kali tanah jatuh ke atas badannya, keldai itu akan menggoyangkan punggungnya, menjatuhkan timbunan tanah lalu menginjak-injak sehingga menjadi pejal.

Melihat keadaan ini, si petani dan rakan-rakannya bertambah bersemangat dan menyiapkan usaha mereka sehinggalah keldai itu dapat melompat keluar dan berlari pergi.

Teladan dari kisah si Keldai
Seperti juga kisah keldai ini, kehidupan kita akan terus dituangkan tanah dan kekotoran (kesedihan, masalah, ujian dan cubaan hidup).Dengan menggerakkan akal dan fikiran semua itu akan mampu diatasi dan menjadikan semua masalah umpama tanah untuk dipijak dan melompat keluar daripada perigi kesengsaraan...

Kejayaan dan kegagalan untuk berubah adalah silih berganti.Tidak ada sesuatu yang kekal kerana setiap masa kita berubah.. Hanya kepada Allah SWT kita berharap dan memohon pertolongan....

Baca Lagi ...


Blogged.my
Hijri Calendar
Kalendar Besar
My Weather✔