Sunday, January 1, 2012

Handphone Dalam Bentuk Kertas

Wow!! Tak sangka dah ada handphone dalam bentuk kertas. Cuma mungkin fungsi-fungsi dia tak secanggih iPhone lagi la kut. Tapi kalau handphone dah dalam bentuk kertas je, boleh simpan dalam wallet macam kad kredit, aku pun nak, buat second phone atau untuk guna waktu kecemasan. Teknologi semakin canggih tapi yang peliknya harga tetap mahal,biasalah benda masih barukan? Beli hari ni esok harga turun kadang-kadang hampir separuh harga, lebih-lebih lagi kalau dua produk dilancarkan pada tarikh dekat-dekat.Bila melihat teknologi seperti ini wujud, teringat aku pada kecanggihan Teknologi Telefon seperti dalam Filem animasi Ultraviolet.Nampaknya apa yang menjadi Imaginasi suatu ketika dulu dah pun jadi Realiti..


Teknologi Handphone Kertas



Though we saw another paper phone not to long ago, but the latest paper phone we’re seeing is much more high tech. Like the Kindle, it uses an E-Ink display and works by bending the phone into different positions to make calls, use apps, and listen to music.

Created by research teams at Queen’s University in Canada and Arizona State University, the 9.5-centimeter (diagonal) screen is actually a lightweight flexible display. It’s said to feel similar to a bendable piece of plastic.

Its thin body resembles that of a paper document, but, according to the video below, underneath the screen is a “flexible printed circuit with resistive bend circuits,” which are used to identify the bending of the display screen. The user actually chooses the shape for each function. For example, you can choose to bend the upper-right corner to make a call, or bend the lower left to listen to music. These shapes are then recorded into the software, and when repeated, they send the appropriate action to the device





Info:- geek.com



Just Call Me Senikk Berkata:-
"Mungkinkah suatu hari nanti akan tercipta teknologi Handphone dalam bentuk kertas yang boleh dipakai-buang?Jika teknologi seperti itu wujud mungkin kita akan melihat aplikasi telefon pada pakaian,majalah,kotak suatu produk dan banyak lagi.."

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Blogged.my
Kedai Backlink,Backlink Percuma
Hijri Calendar
Kalendar Besar
My Weather✔